2012/01/07

Bútortapétázás: sokismeretlenes egyenlet

Vannak dolgok, amelyek tökéletesen ki tudnak kapcsolni. Régen ilyen volt nekem a futás: csak én voltam, a kihívás és tiszta agy.
Ilyenkor szinte mindig hihetetlen nyugalom szállt meg és sokszor találtam futás közben megoldást a problémáimra.
Kitisztult a fejem és erőt nyertem.
Most a tisztulást egy régi bútor kipofozása hozza meg nekem.
Csak én vagyok, meg a bútor, ami már senkinek sem kell, amin rengeteg a seb és én gyógyítom. Fatapasszal, festékkel és most éppen tapétával.


Van abban egyfajta alázat, hogy órákig térdepelek egy bútor előtt és megpróbálom kitalálni, hogy mit szeretne.
Például felöltözni? Mondjuk ebbe:


A stylist munka óriási előnye, hogy néha szert teszek ilyen csodákra. Ezt a  Designers Guild tapétát a Hephaistosból hoztam el, azt mondták, a fotózás után, meg is tarthatom. Én pedig úgy döntöttem, hogy végre tapétázni fogok, méghozzá bútort!
Bútort tapétázni nagyjából olyan, mint megoldani egy sokismeretlenes egyenletet.
Csak számolni nem lehet. Ebben a feladatban ugyanis az a nehéz, hogy nem lehet tudni, mikor, hogyan viselkedik a fa, a bútorlap, a tapéta. Főleg, együtt.  Jól át kell gondolni, hogy melyik anyaggal, melyik ragasztóval érem el adott esetben a legjobb eredményt.
Nálam az alap ez a lakkozott-fényezett retró komód volt:


Első lépésben, alaposan lecsiszoltam, a jó kis Bosch 300 PE csiszolómmal. A csiszolástól felgyűrődött a régi fényezés-lakkozás, amit denaturált szesz és szalmiákszesz elegyével átdörzsöltem. Biztosra akartam menni a festék tapadását illetően, ezért egy nagyon jól tapadó alapozót választottam, a Tikkurila Otex alapozót.  Ezt az alapozót akár bútorlapra is felvihetitek, hogy festhető legyen!

amivel dolgozom: Boisch Pex 300 és Ixo

kéne már egy műhely.....
Egy tipp a festéshez: ha egy mód van rá, mindig, mindent szedjetek darabokra és fektetve fessétek az egyes részeket. Ajtó, le, fiókok ki, a fogantyúkat pedig szereljétek le! Egy ilyen bútornál én az aljával kezdem a festést, a teteje marad utoljára. Sajnos, nem volt elég helyem a festékszóró használatára, így most ecsettel vittem fel a festéket, amit utána száraz teddy-hengerrel elsimítottam.
Miután kis bútorom megkapta a színét, elkezdtem a tapétázást. 
Először is, a tapétázandó felület is legyen lecsiszolva, zsír és portalanítva, továbbá, legyen sima. Így az ajtókon lévő kisebb-nagyobb repedéseket először kifatapaszoltam.
A tapétaragasztó kiválasztásánál fontos szempont, hogy milyen alapot akarunk tapétázni és pontosan, milyen tapétával. Én papírtapétát használtam, ám nem papírtapéta ragasztót kentem fel, hanem Metylan, textil és vinyltapéta felragasztásához való szert.





Leginkább azért, mert úgy vettem észre, hiába a sok csiszolás, ez a bútor nem igazán nedvszívó. Ezzel a cuccal, viszont tutira mentem, mert ez akkor is ragad, ha az egyik felület nem nedvszívó.
A következő nehézség, hogy a tapétaragasztótól a tapéta megduzzad, majd összemegy. 
Amennyire kénye-kedve tartja. Így nem lehet előre, mértani pontossággal kiszabni a szükséges tapétadarabokat. 
Így csak nagyjából vágtam ki ami kellett, és bekentem a ragasztóval. Bekentem ragasztóval az ajtókat és a fiókokat is. Tíz perc pihentetés után, egy simítólapáttal felsimítottam a tapétát az ajtókra.




Pár óra száradás után, vonalzó mentén, sniccerrel levágtam a felesleget. Tovább fokozva az átalakítást, még dekorléceket is ragasztottam körben az ajtók és a fiókok mentén. Alakult a kicsike.
Már csak azt kellett megoldanom, hogy a tapéta valahogy védve legyen, hogy kapjon valamilyen vízálló felületet. Nagy dilemma volt ez, mert halvány lila gőzöm sem volt, hogyan fog a tapéta viselkedni, ha rámegyek lakkal. Lehet, hogy az egész eddigi munkám kárba vész!
És azért mégiscsak Designers Guild tapétával dolgozom, igaz ez már az én bajom, miért nem gyakorlatozom valami olcsó szaron, nem?
Végül, vizes bázisú parkettalakkot kentem rá két rétegben, és remegve vártam a fejleményeket.
Legnagyobb megkönnyebbülésemre, a lakk tökéletes felületet képezett a tapétán, és azon nem oldódott fel a festék, nem puhult fel és nem akart leolvadni a fáról.
Ha nem délelőtt lett volna, tuti megiszom egy felest a nagy izgalomra.
A komód felöltözött, kapott ékszert is, üvegfogantyúk formájában és talán most boldog.
Szerintetek?






ui: további fotókat láthattok az átalakulásról, valamint a szarvasos kép készítéséről a jövő héten megjelenő Polgári Otthon Magazinban

34 megjegyzés:

ww írta...

szuper lett!!!! És közben egy csomó kérdésemre választ is adtál, köszönöm! :)

Kata írta...

ez gyönyörű, nagyon-nagyon tetszik :)

Christa írta...

Szerintem, boldog, nagyon elégedett "képe" van !
Rút kiskacsából igazi hattyút varázsoltál :)

Lelinka írta...

Szerintem gyonyoru lett!

Lenne egy kerdesem is. Egy ikeas Billy-nek a hatlapjat szeretnem lefesteni spray festekkel. Elotte szerinted le kell alapoznom vagy eleg ha csak lesmirglizem a feluletet? Bizonytalan vagyok...

pingvin írta...

csodaszép!

Kékmadár írta...

Vagány darab lett! Nagyon tetszik.

Szentgyörgyi Kata írta...

Lelinka, ne fújd le sprayfestékkel. Bútorlapon nem marad meg úgysem. Ez az Otex alapozó, amit most használtam, kell, főleg bútorlapnál. És akkor is meg kell kicsit csiszolni előtte a felületet! Ha felkented az alapozót, utána már akár vizes bázisú festékkel is festheted a polcodat.

Lelinka írta...

Koszonom szepen. Akkor eloszor csiszolas, aztan alapozas es aztan festes. A spray festek mar megvan ,ezert gondoltam ezt hasznalni.:-)

Névtelen írta...

A szekrény csodás, de a lélek, amivel készítetted még csodálatosabb... :-)

Szemi írta...

Bár a kék színt nem szeretem különösebben, de ez annyira jó lett, hogy még én is elfogadnám! :)

Gratulálok, nagyon kreatív és ügyes vagy! :)

Blithe írta...

Gyönyörű lett :) !

Névtelen írta...

Naon szép lett!!! Imádom a blogod és a munkáidat! :-)

Szentpyr írta...

nagyon vagány, nagyon harmonikus! ismét köszönet a tapasztalataid megosztásáért!

Névtelen írta...

Nagyon szép, igényes munka, és igényes a honlapod is, csak tátom a szám! Minden elismerésem. Gratulálok.

Szlivka írta...

Csodaszép:-)

hentaii írta...

Fasza lett! Tényleg! :)

Ecsetvonás írta...

Nekem egyszerűbb lenne megfesteni ezt a mintát, de az ötlet tetszik, és szép lett ez a bútor (is)!

Unknown írta...

Ugyan a fogantyúk nem látszanak, de nagyon jó lett! Az eredeti alapján próbáltam kitalálni, milyen lesz - megleptél. :)

Lakás, vagy otthon? írta...

Egyik remek ötlet a másik után! Őszintén felnézek Rád! :-)

mangoka80 írta...

Nagyon szuper lett igazi Designers Guild darab!

Egyik régebbi posztban szerepelt, hogy hol szoktad venni a kétkomponensű bútorfestéket, de nem találom :(

Újpest talán? Megírod?

Köszi!

Névtelen írta...

már nagyon várom az előző postod folytatását, úgyhogy örültem a sneak peak-nek :)

per írta...

Boldog, tutira boldog !
mindent leírtak már előttem , remek ötlet, profi kivitelezés , igényes blog. Szeretem amit csinálsz : )

cottage írta...

Állati!!!
Párom is ideoldalgott, és a vízszintesre biggyesztettt száj bizony az elismerés jele:)

Köszi a pontos leírást, hátha jól jön még.:)

principessa1121 írta...

Nálam szinte semmi kék nincs, de ez zseniálisan jó lett! Abszolút felismerhetetlen benne az eredeti (és ezt bóknak szánom :)).

Külön köszönet az alapozós ötletért, sokat gondolkodtam rajta, hogy bútorlapot vajon hogyan lehetne átalakítani.

nemcsaktaska; fabolfabrika blog írta...

Hát nem egy szolid, elbújós darab. Hála Neked!

A bal oldali fogantyú kék színű üveg?

Névtelen írta...

Kedves Kata!
Őszintén...le a kalappal...

atira írta...

Nagyon tetszik !

Titkó írta...

Éhezem a bejegyzéseidre...

Névtelen írta...

Olyan isteni az egész, munkaidőben találtam véletlenül erre az oldalra, nagyon kellene dolgozni, de csak olvasok - olvasok és gyönyörködöm.

Én is megpróbálkozom festéssel, köszönöm a csodás élményt, további sok sikert Zsusza

tr1n1ty írta...

Kedves Kata!
Nagyon szeretem a blogodat, szuper, amit csinálsz!

A komódfelturbózás nálam is napirenden van, csak ez egy régi ikeás bútorlap cucc, sima fehér, viszont iszonyú sokmindent elnyel és simán gördülnek a fiókjai, kidobni sajnálnám annál is inkább mert a hálóban pont egy ekkora komód kéne nekünk...

Szerinted egy ilyen bútorlap-komóddal mit érdemes csinálni? Első körben a díszléc-tapéta verzión gondolkodtam, de ha tudnál tanácsot adni vagy linket erről, nagyon megköszönném!

Üdv.
Detti

Szentgyörgyi Kata írta...

Kedves Detti!

ennél jobb linket a témában, mint ez a poszt, nem tudok neked adni :-)

Págika írta...

Kedves Katalin!

Nagy érdeklődéssel olvasom a blogodat, és borzasztóan tetszik!
Azt szeretném megkérdezni, hogy szerinted vajon meg lehet csinálni olyan bútorokkal a tapétázást, amik pozdorjából készültek, és az a fólia szerü valami van rajtuk...?
Válaszodat előre is köszönöm!
Üdv:Ági

Szentgyörgyi Kata írta...

Págika, azzal a tapétaragasztóval, amit a posztban is olvashatsz, szerintem igen.

Névtelen írta...

Kedves Kata !
Régóta barkácsolok magam is és imádom a fát...főként az igazit.
Először a kényszer vitt rá az alkotásra, aztán a kreatív vágyaim.
De egyébként is mindenevő vagyok anyagban, ötletben, technikában.
Imádom az igényes , precíz,a még nem is tudod miért kell tudnodra is válaszoló posztjaidat.
Egy bajuk van....RÁSZOKTAM !!!!! :))
Gratulálok és örülök, hogy a benned élő marketing éned is segíti , hogy sokáig tudd azt csinálni amit szeretsz, amiért szeretünk.

BB

Related Posts with Thumbnails
Blogging tips