2013/03/22

Laminált bútor festése






RHM szerint, az emberek nem olvasnak. Főleg nem blogokat. Csak átpörgetik a képeket és abból leszűrik, amit le lehet. Végül is, az idő pénz. Hajlok rá, hogy elhiggyem amit mond, mert én magam is sokszor csak a képeket nézem meg egy-egy blogbejegyzésnél, és csak akkor mélyedek bele az olvasnivalóba, ha első blikkre érdemes az alaposabb áttanulmányozásra. A nekem írt levelekből, kérdésekből sokszor következtetek arra, hogy ti is így tesztek, tehát nem olvastok. A google analytics szerint, viszont átlagosan több, mint három percet töltötök el egy-egy poszt megnézésekor a blogomon, amiből meg arra következtetek, hogy azért vannak még akik mégis olvasnak. A mai posztomat érdemes lesz elolvasni. Mert a nekem leggyakrabban feltett kérdéskörről írok, arról, ami az antikolás után, a második legjobban firtatott és tudni akart kérdés: lehet-e laminált, furnérozott bútort festeni. És ha igen, hogyan.

A fentebb feltett kérdés majdhogynem költői, mert ha  RHM-nek van igaza, és mégis olvassátok a blogom, nem csak a képeket nézegetitek, akkor tudjátok is a választ. Persze, hogy lehet! Számtalanszor megtettem már, nem csak laminált, fóliázott, de még a műgyantázott, régi retró bútorokat is.

De nem mindegy, hogyan. Vegyük sorra a lépéseket:

1. Máshogy festünk műgyantázott, furnérozott bútort és máshogy "modern kori" lamináltat. Illetve, máshogy kezdek neki.
A régi műgyanta felületű bútorok festése előtt, a műgyantát el kell távolítani. Vannak erre trükkök, meg különböző egyvelegek, de hosszú évek tapasztalata az, hogy mégiscsak a csiszolás a legegyszerűbb és legkézenfekvőbb módja a nem kívánt felület eltüntetésének. Az ilyen bútoroknál, mint például az én szögelt komódom, egy nagyon durva felületű csiszolóvászonnal kezdek neki a munkának, például 80-as szemcséjűvel, néha hatvanassal. Ez a durvaság nagyon jól leviszi a felső rétegeket, ugyanakkor eléggé karcossá is teszi a felületet, ezért a következő lépésben már finomabb csiszolóvászonnal, mondjuk 120-as szemcséjűvel is átcsiszolom a felületet. Végül pedig 380-as finomsággal fejezem be.
Furnérozott felületnél, előfordulhat, hogy sok helyen sérült a furnér, ezért ami már lifeg, vagy púposodik, azt bizony le kell szedegetni, le kell hámozni a bútorról. Ilyenkor nagy felületek is lehetnek hepehupásak, ezért a fent leírt csiszolási mód után, az egyenetlenségeket ki kell egyenlíteni fatapasszal, de ha nagy felületről van szó akkor két komponensű javítóval, pl Body Fine . A javítás után pedig megint csiszolni kell.

2. A "modern kori" laminált felületek, mint például az Ikea bútorok már gyengédebb bánásmódot igényelnek. Nem érdemes durva csiszolóval nekik menni, mert teljesen roncsolódik a szép sima felület. Elég csak átpolírozni, nagyon finom, 1200-as vagy 2000-es  csiszolóvászonnal a bútorlapot. Épp, csak hogy fellazítsuk a bútor tetejét és előkészítsük az alapozásra.
Sőt, mondok valamit: én a múltkor az Ikeában turkált bútorlapom festésekor, még csak nem is csiszoltam!

3. Ugye nem kell mondanom, hogy mindenféle csiszolás, polírozás és egyéb porral járó dolog után portalanítani és zsírtalanítani kell a felületet, melyet én enyhén tisztítószeres ronggyal szoktam megtenni.

4. A művelet legfontosabb, kulcsfontosságú része következik: az alapozás. Mind a laminált, mind a műgyantázott, mind pedig a furnérozott bútorok átfestésének alapkelléke a Tikkurila Otex alapozója. Sajnos nem vagyok sem kiemelt ügyfél, sem szerződött hirdetője a cégnek, mégis, azért nyomom ennyire ezt a terméket, mert jelenleg nem ismerek ehhez a munkához jobb, megfelelőbb terméket. Az Otex jó. Kiválóan tapad, még műanyagra és üvegre is! Sőt, festettem már a segítségével járólapot is. Ez egy csodaszer. De ha bárki tud hasonlóan jó terméket, ne habozzon megosztani velem!

5. Az alapozás után már bármit lehet csinálni, természetesen betartva a bútorfestés alapvető technikáit. Bármilyen festékkel festhetővé válik az így előkészített bútor! Az extra tartósság érdekében lakkozás ajánlott, hiszen a lakk felület óvja a festékréteget, az alatt nem kopik, nem karcolódik a szép szín.

Nézzétek, én már elég sokszor estem neki látszólag reménytelen eseteknek:

Bútorlapos felületnek, ami fát sosem látott:





Műgyantás komódnak:




Furnérozott darabnak:




És Ikeás, úgynevezett fóliázott holmiknak:






Szóval, ha legközelebb felteszitek nekem a kérdést, hogy lehet-e laminált, fóliázott, bútorlapos bútort festeni, akkor csak annyit válaszolok majd: igen. A többit meg olvassátok el!

30 megjegyzés:

b írta...

Én elolvasom, amiket írtál, mert gyűjtöm a bátorságot, hogy én is nekiálljak az innen-onnan összeszedegetett holmik felújításának :)

Unknown írta...

Szia!

Én éppen egy nem túl régi, ám annál csúnyább hatalmas számítógépasztalt szeretnék felújítani és használatba venni mint konyhasziget. :) Új fogókat kap, kis függönykét előre, lábakat és talán egy munkalapot rá. Ennek a bútordarabnak az a sima világos barna "szép" bútorlap színe van :). Szóval a lépések akkor megvannak de azt nem tudom, hogy ha matt zománcfestékkel csinálom, akkor milyen teddy-t használjak!? A szivacsosat vagy a szőröset? Az ecset pedig legyen az a gumis ugye? És a zománcfestéknek mindegy milyen bázisú vagy olyat vegyek amilyen bázisú az alapozó?

Más: Csempefestést is tervezek a jövőben és amikor tüzetesebben átnéztem az erről szóló cikkeket sokszor találkoztam a HARZO T16 tapadóhíd (univerzális alapozó) - val amiről azt írják, hogy nagyon jó. (Próbáltad már?) Bár ahol én lakom lehet, hogy Otexet sem árulnak. :):)

Szép napot! Ági

Anetti írta...

Kata, nagyon köszönöm ezt a postot!!! Van egy bútorlapból készült szekrényünk, amire nagyon fenem a fogam. A párom azt mondta, ezt tuti nem lehet átfesteni. Én viszont a korábbi cikkeid alapján erősen gyanítottam, hogy lehet. De ebben a cikkben mindent olyan szuperül összefoglaltál, hogy hétvégén megyek is vásárolni és nekiesek a szekrénykének! Ami pedig az olvasást illeti: sokszor és is áttekerem, megnézem a képeket, beleolvasok, és elraktározom, hogy tudjam mit kell visszakeresni, ha aktuális lesz. Akkor viszont betűről betűre átolvasom.

Amy-kreatív írta...

Szia!
Én nagyon szeretem olvasni az írásaidat!
Annyi kérdésem lenne: a konyhaszekrényem ajtajait szeretném átfesteni. Bútorlapból vannak, a szekrényeket is én terveztem és készítettem, Obiban méretre levágatott lapokból, de már nem tetszik ez a szín. Milyen típusú festéket ajánlanál, ami nem fog besárgulni. Nem, nem fehéret szeretnék, bár még nincs konkrét elképzelésem. Mindenképpen világos szín kell, mert sötét a konyhám. Köszönöm, ha válaszolsz!
Amy

http://amy-kreativ.blogspot.hu/

Szentgyörgyi Kata írta...

Ágnes, én a matt zománcfestéket nem szeretem, nem is ajánlom, főleg, ha fehér, mert "zabálja" a koszt és a port. Nagyon kényes. Mindegy, milyen bázisú festéket kensz az otexre. Ezzel kapcsolatban csak az a szabály, ha vizes az alapozód, ne kenj rá oldószeres festéket. De fordítva mehet! Szivacsos Teddyt én jobban szeretem, de ez ízlés dolga.
A HERZO-ról még nem hallottam. Hol kapható? Ki forgalmazz? Ha be tudom szerezni, kipróbálom!

Noviamy,

Őszintén szólva én még nem találkoztam azzal a jelenséggel, hogy egy festék besárgul. Ennek több oka is lehet: nem festek bútorokat elég régen ahhoz, hogy láthassak ilyet :-) Vagy az alapozó jótékony hatása ez, esetleg a jó minőségű festéké. Konyhába neked sem javaslom a matt festéket, használj selyemfényűt inkább.

Névtelen írta...

Kata!

Akkor milyen festéket használjak a bútorhoz és milyet a csempe festéséhez? :):)

Harzo: http://www.harzo.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=53&Itemid=62

Ági

Paat írta...

Nagyon jó kis összefoglalót írtál:) Bár én már több darabon is túl vagyok, mindig elolvasom az írásaidat, mert
1. A jó pap is holtig tanul
2. Másnak még jobb ötletei lehetnek, ne legyen az ember öntelt.
3. Lendület, motiváció
Szóval írj csak jó sokat!:)))

Névtelen írta...

Igazán türelmesre sikerült poszt :o) Köszi megint!

Szerintem mire negyedszer is leírod a témát, én is összeszedem a bátorságom (és anyósom szekrényét) :o)

lud

Névtelen írta...

Szia Kata!
Én azt szeretném kérdezni, hogy egy ilyen laminált bútorlapból készült bútor festése esetén, mi a teendő az élfóliával vagy bármilyen élzáró anyaggal? Azt rajta lehet hagyni, vagy le kell feszegetni?
Ez a kérdés már régóta izgat :)
Köszönöm előre is! Gyöngyi

Ors írta...

Szia Kata!

Ha már bútorlapok festéséről van szó, abban tudsz segíteni, hogy fa konyhai munkalapot hogyan lehetne újrafesteni? Milyen festék jó hozzá, ami hőálló és egyéb konyhai tevékenységre alkalmas?

köszönöm!

Ors

Victorrest írta...

Nagyon szépek a bútorok!!
...www.gtagames.hu...

Szentgyörgyi Kata írta...

Gyöngyi, ez jó kérdés! Ha nem sérült az élfólia, ne szedd le. Ha sérült, akkor igen és akkor fatapasszal kend át ott a felületet, amit jól lesimítasz, lecsiszolsz, utána festheted. Az élfólia alatt lévő farostra ne fess natúran, mert iszonyat ronda lesz.

Orsi, konyhai munkapultra én nem kennék semmilyen festéket. Keress hozzá inkább valamilyen beeresztő pácot.

Zsuzsa írta...

Szia Kata, fantasztikusan ügyes csajszi vagy.Nagyon szeretek olvasgatni,nézelődni a blogodon.Igazi relax.Köszi.Csak így tovább. Zsuzsa

Zsuzsa írta...

Szia Kata, megint én vagyok, de most akadtam egy helyes átalakított "ÍRÁSOS" szekrénykére ezen az oldalon
http://www.graphicsfairy-diy.com/2012/05/french-typography-dresser-with-chalk.html
Nézd meg, ötletes és simán tudsz hasonlót átalakítani. Szia. Zsuzsa

kempfcandi írta...

Szia!

Én arra lennék kíváncsi hogy ecsettel kened vagy festékpisztolyt használsz?

üdv. Szandi

Szentgyörgyi Kata írta...

Szandi, én festéket ÉS hengert használok a festésnél, ahogy a bútorfestős posztban leírtam:

http://akicsihaz.blogspot.hu/2012/05/hogyan-es-mivel-fessunk-butort.html

Bár volt festékszóróm is, de sajnos, ellopták a régi műhelyemből. A festékszóró is jó dolog, de lehet szép munkát végezni anélkül is!

Névtelen írta...

Szia Kata, borzasztóan tetszik a kék kis szekrényke, amit a lamintált bútorlapból varázsoltál. Az lenne a kérdésem, hogy a laminált bútorlap festésekor el lehet-e érni valahogy antikolt hatást, most ahogy a vintage és shaby chic hasít, ilyen bútorokat szeretnék varázsolni a nyaralónkba a selejtezésen szerzett régi irodai bútorokból. Repesztő lakkot javasolnád bútorfestéshez? Nagyon köszönöm, Zsuzska

Szentgyörgyi Kata írta...

Kedves Zsuzska, nem merültem el annyira az antikolás témában, ezért nem tudok mit mondani a repesztőlakkról. Laminált bútort elvileg lehet antikolni, kérdés, hogy érdemes-e. Ebben az esetben nyilván nem a fa fog látszódni a visszacsiszoláskor, hanem a sötétebb festék. De érdemes? Ez a kérdés!

Névtelen írta...

Kedves Kata!
Kösz a jó ötleteket. Munkalap felújítására van setleg javaslatod? Csúnya, márvány mintás farostlemez bevonva valamilyen vastag müanyag foliával.
Köszi elöre is: Andrea

Szentgyörgyi Kata írta...

Kedves Andrea! Konyhai munkalapra nem szabad festéket tenni! Inkább cseréld ki!

Szentgyörgyi Kata írta...

Gyöngyi, elfelejtettem válaszolni neked :-) Szóval, ha nem sérült az élfólia, nem piszkálom, lefestem azt is. Ha sérült, leoperálom és fatapasszal javítva az egyenetlenséget, lefestem az élt élfólia nélkül.

B.Molnár Márta írta...

Hello Kata,és Mindenki,

Véletlenül találtam a blogodra, aztán itt ragadtam, és egyik ámulatból a másikba esem. Az oldalt, azonnal elmentettem.
Nekem, olyan gondjaim vannak, hogy egy "sok éves, színe-sem-tudom-milyen-volt" tengerifű kerti bútort kellene felújítanom. Az állapota nagyon jó, erős, szinte hibátlan, ...- hanem színe,az lehangoló. Ehhez szeretnék segítséget, tanácsot kérni Tőled, ill. bárkitől.
Köszönettel: Márta-Mária

B.Molnár Márta írta...

Hello Kata,és Mindenki,

Véletlenül találtam a blogodra, aztán itt ragadtam, és egyik ámulatból a másikba esem. Az oldalt, azonnal elmentettem.
Nekem, olyan gondjaim vannak, hogy egy "sok éves, színe-sem-tudom-milyen-volt" tengerifű kerti bútort kellene felújítanom. Az állapota nagyon jó, erős, szinte hibátlan, ...- hanem színe,az lehangoló. Ehhez szeretnék segítséget, tanácsot kérni Tőled, ill. bárkitől.
Köszönettel: Márta-Mária

Szentgyörgyi Kata írta...

Kedves Márta!

Tengerifű bútorra a sprayfestés a legjobb megoldás, így tudod legszebben lefedni festékkel. Nem olcsó, szerintem két palack alapozót és két palack színt el fogsz használni egy fotelhez!

B.Molnár Márta írta...

Kedves Kata, köszönöm szépen a válaszodat!
Megpróbálom, - de, sajnos, vagy hál' Istennek, 4 db szék van....-
Márta

Névtelen írta...

A festékek is "élőlények " és idővel változnak.A fehérek öregedés közben sárgul(hat)nak.A jó minőségűeknek jobb a genetikájuk, így kevésbé.
Például Polifarbe Platinm
http://polifarbe.hu/termekek/$/382.Platinum/2889.Platinum-Aqua-magasfenyu-zomancfestek/
vagy Tikurilla
http://www.tikkurila.hu/dekoracios_festekek/utasitasok/altalanos_feluletkezelesi_hibak/problemak_belteri_festesnel/sargulas
BB

Leila írta...

Szia!
Ha lealapozosztam milyen festekkel fessem? Butor festek van? Vagy fal festek vagy mi? Illetve milyen lakk? (Nagyon nem ertek ezekhez de a sima fa szinu kika-s butoraimat unom es szinesse szeretnem festeni oket) elore is koszi a valaszt: Leila

Szentgyörgyi Kata írta...

Kedves Leila!

Bútorfestéshez rengeteg festéket választhatsz, sokféle termék létezik. a leggyakrabban én selyemfényű zománcfestéket használok. a laminált bútor festésénél úgyis az alapozó a lényeg!
A lakkozást a legvégén csináld, vizes bázisú parkettalakkal, pl Köber.

Cucika írta...

Kedves Kata!

Én is gyűjtöm a bátorságot a blogodból, és innen-onnan. Első projektem nekem is egy unalmas Billy könyvespolc feltuningolása lenne.
Felmerült bennem egy kérdés: Mennyire kell/illik/szokás szétszedni egy adott bútort az átfestéshez?

Köszi, Gigi

dani írta...

Nagyon hasznos cikk a bútorok festéséről, sokat tanultam, köszönöm!
Üdv: Dani

Related Posts with Thumbnails
Blogging tips