2014/06/24

Ikea Nornas hack - Első felvonás

 Mint tudjátok, nagyon szeretem az Ikeát, talán pont azért, mert rengeteg lehetőség van minden egyes náluk kapható bútordarabban. Szeretem azt, hogy fehér vászonként viselkednek a kezemben és hogy bárki, bárhogyan a saját stílusára alakíthatja, formálhatja őket, méghozzá könnyedén.
Szeretem, hogy kreativitásra serkentenek és az alapdarabokkal újabb és újabb ötleteket adnak, újabb és újabb lehetőséget adva a kezembe.




A magam részéről mindig is csodálatos lehetőségként, számunkra elérhető és reális lehetőségként gondolok az Ikeára és nagyon szeretek foglalatoskodni az egyes termékek újragondolásával.
Néhány okos trükk, technika és máris egyedi darabokat alkothatunk az olykor amúgy eléggé jellegtelen darabokból.
Itt van például ez a Nornas asztalt ami önmagában egy butácska darab, semmi extra, semmi egyediség, semmi stílus.
És pont ez a jó benne!
Hiszen egy kis kreativitással számtalan stílushoz tud idomulni, és néhány trükkel tökéletesen egyedi bútort tudunk belőle alkotni:


Ezt az asztalt az Ikeától kaptam, hogy garázdálkodjam vele és alkossak belőle valamit, bármit. Amikor kibontottam a dobozt, akkor láttam igazán, hogy ez az egyébként jellegtelen dohányzóasztal milyen kicsi, filigrán és azonnal tudtam, hogy mihez kezdek vele.
De előbb még ki akartam próbálni rajta egy másik dizájnt, ami szerintem szintén jól passzol a natúr fenyőhöz és a klasszikus oszloplábakhoz.
Úgy döntöttem, hogy geometrikus mintát adok a tetejének, méghozzá antik cseesznye és magam keverte színezett szürke pác segítségével. Hagyok meg az eredeti felületből is, és ráadásként kap még egy kis arany festéket, csak hogy még izgalmasabb legyen a dolog.

Első lépésben felrajzoltam a mintát.
Majd elkezdtem a precíz kiragasztást, más néven maszkolás. Fontos, hogy jó minőségű tapaszt használjunk ehhez a művelethez (én Tesa Precision tapaszt használtam) és nagyon alaposan simítsuk rá a felületre.


Az elragasztós dekorációs technikáknak (csíkozás vagy bármilyen minta felvitele egyenes vonalak mentén vagy sablonnal) a másik fontos trükkje, hogy egyszerre nagyon kevés mennyiségű festéket vigyünk fel a felületre és ha lehet, kerüljük az ecset használatát. Használjunk inkább szivacsot vagy bársonyhengert. Minél kevesebb a festék, annál biztosabb hogy nem folyik a tapasz alá! (amit ugye jól rögzítünk, ne kunkorodjon fel a széle sehol.)


Szerencsére a pác is és a lazúr is gyorsan szárad, így szinte azonnal ragaszthattam el a következő részeket a következő színhez.


A pác és a lazúrok felvitele egy kicsit más technika mint a festés, erről a következő posztomban részletesen írok majd!

A teteje után ugyanezt a folyamatot vittem végig az asztal két lábánál. Mivel a natúr fenyő nagy részét szabadon hagytam, így ezt a bútort mindenképpen le kell lakkozni, hiszen a natúr fenyő rendkivül gyorsan elkoszolódik, besárgul. A lakk megvédi majd a szép fa felületet.
Ez egy elég gyors átalakításnak számít, egy délután megvoltam vele. Szerintem a geometrikus formavilág, és a fapácok különböző árnyalata jól illik az egyébként nagyon egyszerű, naturális bútordarabhoz.

A következő felvonásban már a funkciója is változik kissé, de az sem lesz sokkal bonyolultabb. Maradjatok vonalban, hamarosan jön a folytatás!










"after" fotók: Balogh Orsi

UPDATE: a folytatásról ITT olvashattok.

6 megjegyzés:

Névtelen írta...

Szia! Amikor előrajzolod a mintát és utána halvány festékkel és/vagy áttetsző páccal dolgozol (mint itt is) nem látható utána a ceruzával felvitt minta? Vagy utána radírozol?
Nagyon jól mutat az asztalka az új köntösben, gratulálok!

Alma írta...

Kedves Kata!

Nagyon szép lett!:-) A színtelen részhez milyen lakkot használtál? Megmarad tőle később is olyan igazi natúr fenyő színnek? Én szeretem a fenyőbútorokat, de utálom mikor besárgulnak és virít rajtuk a régi eredeti színnel megegyező fatapasz vagy mi. (így kaptuk a bútorokat)Legközelebb ha még natúr a fenyőbútor előre lekezelném, hogy olyan is maradjon csak nem tudom mivel. Köszi a segítséget és a válaszokat is.
Szép napot! Klára

principessa1121 írta...

Á, Kata, én a múlt héten festettem magamnak ilyen dobozt (http://i337.photobucket.com/albums/n366/principessa1121/Doboz/2014-06-16114906_zps875d4d02.jpg), és amikor megláttam az asztalodat, úgy megörültem, hogy mennyire lépést tartok a trendekkel. :D Persze az enyém ikeás inspiráció volt, de na. :)

Olyan harmonikusak ezek a színek így együtt, az a szürke egy szerelem, nagyon megdobja az összhatást. Kíváncsi vagyok a folytatásra!

Szentgyörgyi Kata írta...

A ceruza vonalak mentén igyekszem összeilleszteni a színeket, így azok nem látszanak. De egyébként aszt hiszem a radírozás is alkalmazható :-)

Alma, én leginkább a Köbler-féle vizes parkettalakkot szeretem, azt használom. Bevallom, ezt az asztalt most nem lakkoztam le, mert tudtam hogy tovább alakítom lásd ezt:
http://akicsihaz.blogspot.hu/2014/06/ikea-nornas-hack-masodik-felvonas.html
és nem akartam magamnak extra pluszmunkát a lakk csiszolásával :-)
A Köbler parkettalakk (a vizes bázisú) nekem bevállt, szép selyemfénye van és nem sárgul be.

Principessa, nagyon szép lett!

Sára írta...

Kedves Kata!
Elárulnád, hogy a szivacs ecsetet hol vetted? Nálunk a festékboltban nem tartanak, máshol meg még nem jártam.
Köszönöm!

Szentgyörgyi Kata írta...

Szia Eszter! A festékboltban valóban nem tartanak, de a kreatív hobby boltokban mindig van ilyen.

Related Posts with Thumbnails
Blogging tips