2011/06/22

Anonim koviubi-imádók klubja

Még a hagymát is hagymával eszem, mondta Kabos Gyula a Hippolyt a lakáj című filmben, én pedig,  mélyen átéreztem a dolog lényegét.
Amint beköszönt a nyár, és érnek az uborkák, gyakorlatilag átalakul az étrendem, és fő szerepet kap benne a kovászos uborka. Hideg húsokhoz köretként, zsíroskenyérhez feltétnek, hekkhez, grillekhez, lekváros kenyérhez és kovászos uborkához egyaránt kovászos uborkát eszem. A kabosi formulát alkalmazva, a kovászos uborkát is kovászos uborkával falom eszem.
De nem csak eszem, iszom is.
A nagy nyári melegben, nincs finomabb egy pohár hideg, savanykás koviubi lénél, sok jéggel, kis kaporral megszórva.

Nagymamám világbajnok savanyúságokat gyárt, neki, illetve az uborkáinak, régen nagy rajongótábora volt a makói piacon.
Az ő receptje alapján gyártom itthon a koviubit, vagy ha úgy alakul, hozom el tőle, öt literes üvegekben. A készülőfélben lévő, napsütötte teraszom ideális tanyája a kovászolódó zöldségeknek.

Így készül nálunk a napi betevő kovászos uborka:

3 liter vizet 3 ek sóval felforralok. 5 literes üvegbe helyezem az előzőleg két végein bevagdosott uborkákat. Az üveg aljára egy nagy csokor kaprot, néhány szem fokhagymát és pár szem borsot teszek. Egy fémtálcára állítom az üveget, majd a forró sós vízzel nyakon öntöm az ubikat. Egy kis tüll zacskóba egy szelet kenyeret teszek és rárakom az uborkák tetejére. (lehetőleg a kenyér sarkát).
Az uborka három napig napozik, időnként megforgatom az üveget, hogy minden oldalon érje nap. Három nap után kiveszem a kenyeret. A negyedik nap meg felfalom a koviubit.

Ti szeretitek?

21 megjegyzés:

Nils Holgersonné írta...

én nem vagyok ekkora rajongó (csemeguborka-párti vagyok), de egyszer ettem kovászos uborka levest, egy meleg nyári napon egy vendeglo teraszán. Szerintem csak le volt turmixolva a cucc, talán egy kis kapros joghurt volt a tetéjére csurgatva, ha jól emlékszem. Nagyon jólesett.

Kinga írta...

Azért ez a koviubi koktél egy kicsit "elvetemült"....
Most látom, hogy lemaradtam a "NAGY VITAFÓRUM"-ról!!!!
Gondoltam írok valami fergetegesen okos hozzászólást, meg is tettem, erre valahogy sikerül eltüntetnem, pedig volt vagy tíz sor....
De nem adom fel!!!!
Jöjjön az én "pót" hozzászólásom:
Ne hergelődjetek csajok!!!! :-)
" Az élethez három dolog kell! Csoki! Csoki! Csoki!"
További sikeres munkát kívánok Joie! Pedig még csak nem is hasonlít a lakberendezési világunk....:-)
De ami jó, az jó!
Ne hergelődjetek csajok!!!! :-)

Szerafina írta...

azert a lekvaros kenyer-koviubi utalasnal kicsit fennakadtam. :DD
nagyon szeretem a koviubit, de meg sohasem csinaltam. anyut szoktam biztatni, hogy nekunk is tegyen egy uveggel.

Szentgyörgyi Kata írta...

Elvetemült vagyok, vállalom :-)
Kinga, tök jó, de a poszthoz jobban illet volna most az, hogy
Koviubi! Koviubi! Koviubi!
:-DDD

Gabriella írta...

A koviubi mindent visz... igazad van, én is nagy KOVIUBIRAJONGÓ vagyok! Egy órája ettem utoljára... : )

Magdaléha írta...

A nyár beköszöntét nálunk is a koviubi-szezon kezdete jelzi :-)) Amint fogyóban van a hűtőben, már készítem a következő adagot.
Én sosem napoztatom, és nem teszek bele borsot, viszont időnként teszek bele egy kis hagymát...

É.M. írta...

Fú, nagyon étvágygerjesztő!

Bit írta...

ilyet nem illik csinálni egy terhes nővel este tízkor!!!!!!
És persze,hogy még egy rohadt csemegeubi sincs itthon....ááááááááá

Névtelen írta...

húúú, ez állati jól néz ki! folyik a nyálam is..:)
napoztatás nélkül is lehet kovászolni? erről még nem hallottam és mivel sem kertem,sem erkélyem, engem ez érdekelne. mindent ugyanúgy kell csinálni?tudja valaki?

Szentgyörgyi Kata írta...

Valaki azt írta a fészbúkon,hogy ha mindig meleg vízben áll az ubi, akkor nap nélkül is kovászos lesz

Otthon Művek írta...

A koviubi király! Nekem is ott napozik épp a soron következő adag!

juditsd írta...

En is pont igy szoktam csinalni, jo sok fokhagymaval:)
Napokban olvastam egy receptet, miszerint eretlen apro szemu szolot es szololevelet is tesznek bele....1x lehet megeri kiprobalni!?:)

Piroska írta...

Én is imádom a koviubit! Én teszek bele szőlőlevelet és meggyfalevelet is ,de kaprot aztá n jó sokat!

Ecsetvonás írta...

Tessék kipróbálni nyers uborkakarikákkal kenyér helyett, keményebb marad az uborka, és gusztusosabb is...

Lívi írta...

Hálás köszönetem ezért a receptért! Helyesebben A receptért.

Mikor még nyár volt(...), készítettem egy adagot. Valahogy még sosem került rá sor, hogy én csináljak, pedig nagyon szeretem.
Szóval lett ugye egy ötliteres üvegnyi szuperfinom koviubi. Fogalmam sem volt, hogy fog elfogyni, mert a férjem kapásból közölte, hogy ő nem szereti.
Adtam belőle egy joghurtosvödörnyit a szomszédasszonyomnak, aki még aznap este küldött egy sms-t, hogy majdnem mind elfogyott, mert olyan finom :-)
pár nap múlva költöztünk, a nap végén farkaséhesen ettük az előre megsütöttt húst krumplival, koviubival. Miután az egész rokonságnak nagyon ízlett az uborka, a férjem is megkóstolta, és láss csodát: ízlett neki :-D Azt mondta, amiket eddig evett kovászos ubikat, azok teljesen másmilyenek voltak :-)
(kiderült, hogy a nagyija ecetet is tesz bele, hogy savanyúbb legyen (???)
Másnap kérdezte, hol van az uborka - de akkorra már egy falat sem volt belőle. így jár, akinek egy hétig hiába kínálom :-D
szóval várjuk a napsütést az újabb adaghoz :-)

Névtelen írta...

Nekem az jött be a legjobban, hogy krumplikarikákat rakok az ubi alá és így kemény marad az uborka, akkor is ha kicsit elfeledkezem róla. Előtte vagy túl korán vagy későn vettem ki az ubit, de mióta beavattak, mindig tuti a koviubim.

Jó koviubizást én is azt teszem :-))
Üdv: Judit

Szentgyörgyi Kata írta...

Lívi, szívesen :-) Nagymamám koviubi és cékla világbajnok ám :-) Nekem épp ezért fura,hogy a koviubit lehet bűn rosszul is csinálni, de tényleg. mint pölö anyósom, akinek a kovászos ubija még csak nem is emlékeztet kovászos uborkára...nincs internetük, ezért merem ezt leírni ;-)

Jucus írta...

Koviubi a legjobb találmány! Csak azért olvastam végig a posztot, hogy vajon a mi maminktól származó receptet lehet-e felülmúlni? Jelentem: pont ugyanígy tanultam én is tőle! Ezek a nagymamák tudnak valamit:). És nálunk azóta is ipari mennyiségben fogy minden nyáron.

korall írta...

Én is imádom! A nyári nagymelegben igazi frissítő. Én is a nagymamámét emlegetem, ha koviubiról van szó.
A legdurvább kovászos uborka sztorim:
Az első lányommal lettem éppen terhes, amikor még nyár elején rám jött a kívánósság, de nem is akárhogy: Kelkáposzta főzelékhez ettem kovászos uborkát és cseresznyét feltétnek - napjában hatszor-nyolcszor.
Visszagondolva, nem biztos, hogy csak szolidaritásból voltak rosszul velem a környezetemben élők...

Chlim Design írta...

Én tormát és csombort is szoktam beletenni. :)

Unknown írta...

Épp most szedtem ki az üvegből és szűrtem le a levét és tettem a hűtőbe.

Én annyit szoktam még tenni, hogy megpirítom a kenyeret, így jobb lesz a tartása és nem esik annyira szét. Ha egy kicsit meg is ég, attól még jobb füstös íze lesz az ubinak.

Mi is KabosKoviUbisok vagyunk. :)

Related Posts with Thumbnails
Blogging tips