2012/06/01

Kárpitozás kezdőknek

Maradhatsz, ha nem zavarsz, mondta Péter nekem bő egy évvel ezelőtt. És én igyekeztem nem zavarni, csak figyelni és tanulni sokat.
Jó régen nem voltam már a kárpitosműhelyben. Őszintén szólva, nagyon hiányzik is a dohányszagú pince, a ragasztószag, a szögbelövő süvöltő hangja.
Egyszerűen, kárpitos tanulmányaimra már nem jut idő  sem jut idő mostanában, bármennyire is szeretném.
Majd egyszer......
Itt a blogon mutattam már nektek pár kárpitos tippet és trükköt, de valahogy mindig úgy sikerült, hogy igazán nehéz, és bonyolult munkákat mutattam meg nektek, semmiképpen sem olyasmit, amit első, kezdeti lépésként ki lehetne próbálni otthon, garantáltan sikerélménnyel. Ezt a hiányosságot most pótolom!
Adva van egy szék, aminek az ülőfelülete tökéletes állapotban van, tehát nem kell mindent alapból cserélni, csak egy kis ráncfelvarrásra van szükség.

eredetileg is szépek
Anita barátnőm székei újulnak meg ebben a posztban és így lépésről lépésre meg tudom mutatni nektek, hogyan cserélhettek könnyedén kárpitot egy széken.
A régi székek igazán jó állapotban voltak, de nem illettek a lakás új hangulatához. Ezért szükség volt némi festésre, no meg egy csodálatos kárpitra. Ez utóbbit a KA Internationalban találtuk, ahová  én régóta járok nyálat csorgatni és ismernek már, mint a rossz pénzt. Az üzletben igen szép ám annál drágább kárpitokat árulnak, ám visszamaradt, már kifutó terméknek számító véganyagokra is rá lehet lelni, melyek ára akár ötven százalékkal is olcsóbb lehet az eredetinél. 
Érdemes benézni tehát, én majdnem hazavittem ezt:


De vannak itt még csodák, főleg, ha csak egy "széknyi" kell:




Megszerezve az új kárpitot, nekiláttam a székeknek.
“A jó kárpitos mindig bont! “- szokta volt mondani Péter, a mester, és én ehhez tartom is magam.
A régi kárpitot mindig le kell bontani, arra nem lehet rákárpitozni. A lebontott kárpit alól aztán előbukkanhat az ótvar rugózat vagy szivacs és akkor nem lehet megállni, le kell csupaszítani a vázig a cuccost. A mostani posztban azonban csak az ideális, tökéletes állapottal foglalkozunk, tehát csak a kárpitot cseréljük, a többi marad.
A bontáshoz kell speciális eszköz. A kárpitos-tudomány két leghasznosabb kis jószága a szegkihúzó és a kapocsszeg-kihúzó. Ezekkel lehet mindent lebontani, aztán munka közben meg vissza-visszabontani.


A szegkihúzót a kárpitosszeg aljához helyezem, majd gumikalapáccsal sréen ütögetni kezdem, hogy kilazuljon a szeg, és a kihúzóval alányúlva, ki tudjam szedni a székből. A szegkihúzót mindig a kárpit felől illesztem a szeghez, nehogy megsértsem a falcot, azaz a szék fa részét! Így:



Ha régi a kárpitosszeg, előfordulhat, hogy a szeg “kalapja” egyszerűen lepattan, a szeg hegye pedig a fában marad. Ezeket utólag harapófogóval egyszerűen húzzuk ki. Semmi ne maradjon!

Ha kész a bontás, csiszoljuk le a székeket. Ezeknél a székeknél csiszolás után lehet egyszerűen újrafényezni a fát, de színesre is festhetjük. Most finom, puha vajszínűre kentem át őket.
A régi kárpitot felhasználva, kivágtam az ülés új borítását.


A mintát elhelyezve, a kárpit széleit behajtogatva, majd alaposan elsimogatva, otthon talált hústűkkel letűztem a szövetet, hogy véletlenül se mozduljon el.



A mintára mindig nagyon kell figyelni, hogy a kifeszítgetések, húzogatások, simítások ellenére is szépen a helyén maradjon. Ehhez jó a hústű, amit persze a kárpitosok nem így hívnak de én képtelen vagyok megjegyezni a hivatalos nevét.
Ha először kárpitoztok, legjobb az egyszínű anyag, azzal van a legkevesebb baj. A csíkos a legszivatósabb, annál folyamatosan figyelni kell, hogy a csíkok ne csússzanak szét, egyenesek maradjanak, és tartsa a szálirányt a szövet.
Miután jól körbetűztem a szövetet és szépen visszahajtogattam a széleket, elkezdtem a kárpitosszögeket egyenként beütni. Nem állítom, hogy nem görbül el, vagy csúszik el pár a művelet során. Ezeket egyszerűen visszabontom.


csendélet
A munka során, folyamatosan feszítem, simítom az anyagot, ügyelve a mintára és arra, hogy ne keletkezzen ránc sehol. Újra és újra kitűzöm a hústűkkel a szövetet, ahogy haladok előre.



 A sarkoknál kissé megvágom az anyagot és úgy igazítom el a székek lábánál, itt feszítve leginkább az anyagot.
A frissen manikűrözött kéz ennél a pontnál már határozottan veszít az üdeségéből......


Viszont, a székek elkészültek!
Friss, ropogós, új.





Ha ezzel készen vagytok, próbálkozhattok a középhaladó szinttel, majd ezzel és ezzel is.
Sok sikert!

18 megjegyzés:

R. írta...

csodaszép lett. gratula. a képeket nézve pont akartam írni, hogy "és még a körmöd is csodaszép"..:)

egyébként csak halkan és súgva: próbáld ki a gél lakkot, igaz, csak manikűrös tudja felrakni, de két-három héten át kitart, nekem még a falmászást is bírja.

Szentgyörgyi Kata írta...

R, Hehe, ez gel lakk, egy eve ezt használom :-) De most így néz ki, két nappal manikűrözés után. Két szék átkárpitozását még a gél lakk sem bírja, pedig egyébként jól állja a tesztjeimet :-)
http://akicsihaz.blogspot.hu/2011/02/legdurvabb-termekteszt.html

R. írta...

Nem mondod:D:D
Azt hittem, hogy falmászásnél nincs keményebb dolog a köröm számára, de úgy tűnik tévedtem:)

R. írta...

Tényleg költözés kapcsán van már valami? Találtál helyet?

Gigike írta...

Gratulálok,nagyon ügyes vagy! Több munkádat figyelemmel kísértem már. :) Régóta szeretnék bútor felújításba kezdeni,igaz egyelőre festeni készülök.Ezzel kapcsolatban szeretnék tanácsot kérni,mitől lesz ilyen szép-mint ez a szék is- a felújított fa..mivel kezeled? Hogyan távolítod el a régi festéket és milyen festéket használsz hozzá? Köszönöm előre is a válaszod! :)

Szentgyörgyi Kata írta...

Kedves Gigi, ezen a széken nem volt festék, csak pác, azt lecsiszoltam. A vastagabb festékréteget érdemes leégetni, de ha csak egy réteg van rajta, azt le is tudod csiszolni. Festéssel kapcsolatban mindent megtudhatsz ebből a posztból:
http://akicsihaz.blogspot.hu/2012/05/hogyan-es-mivel-fessunk-butort.html

Unknown írta...

Szia! Csíkos anyagnál nem próbáltad még a varrásban használatos rávasalható ragasztós közbélést? Nem hagyja az anyag szálait szétcsúszni, nem lesz olyan a csíkozás, mint az ökörpisi. Mondjuk kicsit merevebb is lesz tőle az anyag, az meg nem biztos, hogy jó. Hátha segít... amúgy izgalommal várom mindig a következő bejegyzésed, szóval hajrá és köszönöm!

Lolli írta...

Gyönyörűek lettek ezek a székek!
Én biztos nem fogok bútort gyógyítani, csak gyönyörködök bennük.
:)) Bár itthon a szülőm szokott néha felújítani régi darabokat, csak nem textillel, hanem bőrrel.

Gigike írta...

Nagyon szépen köszönöm a segítséget!! :)

Tündéri Lonka írta...

csudás! nagyon ügyes vagy!

blagger írta...

Na ennek én is nekiveselkedek: kérdésem, hogy kárpitos szeget venni kell vagy visszarakható-e a régi?
blagger (idotetrisz.blog.hu)

Szentgyörgyi Kata írta...

Kedves Blagger!

A bontás során ezek a szögek 70%-ban sérülnek, elferdülnek, elhajlanak, törnek. Ráadásul gyakran egyébként is rozsdásak már, vagy nagyon kikezdte őket az idő. Ezért inkább új szegek beszerzését javaslom.

Zsuzsa írta...

ezeket a segédeszközöket hol szerezted be? KÜLÖNBEN GARTULÁLOK

Szentgyörgyi Kata írta...

Kedves Zsuzsa!

Ebben a posztban az összes fontos lelőhelyet megtalálod:
http://akicsihaz.blogspot.hu/2013/01/tananyag-karpitozas_31.html

Névtelen írta...

Szia,
2 hülye kérdés:
Mi van közvetlenül a kárpit alatt?
Mibe vered az új szögeket (mi van alatta) és milyen eszközzel?
Szépek lettek!
B.

Szentgyörgyi Kata írta...

Szia B!

Az ilyen típusú székek még rugósak és úgynevezett afrik töltésűek. Ez egy szálas anyag, olyasmi mint a kókuszháncs vagy még inkább, mint a széna. A rugót és az afrikot úgynevezett molinó anyag fedi és védi. Ez szerencsére nem volt sérült, ahogy a rugók sem, így a rugókhoz, és a töltethez nem kellett nyúlnom és nem kellett lebontanom a molinót sem. A szegeket a fa keretbe vertem, úgy ahogy előtte is volt! Ehhez pedig gumikalapácsot használtam.

Bernadett írta...

Kedves Kata!

Én teljesen laikus vagyok, még alig csináltam bármiféle barkácsolást, de most megláttam egy kihagyhatatlan árú, ám erősen felújításra szoruló fotelt. Az én mindig-olvasó kedvesemnek olyan szuper karácsonyi ajándék volna, de kérdésemre az eladó azt válaszolta (mert hát vatera, így evvel kapcsolatban is tanácsod kérem, bútort ugyanis még sosem vettem ott), hogy az ülése eléggé be van horpadva, legföljebb egy évig használható még így, de ez annyiban tárgytalan, hogy én úgyis felújítanám vétel után azonnal. Nem tudom, bele merjek-e vágni, mert tényleg egyáltalán nem csináltam még ilyen nagy volumenű újítást, és gondolom, magát a "töltetet" is ki kellene cserélni. Erről tudnál némi kis útbaigazítást adni? :)

Hálásan köszönöm,
Bernadett

Szentgyörgyi Kata írta...

Kedves Bernadett! Nem tudom milyen fotelről van szó, így látatlanban tehát nem tudok okosat mondani.
Egy biztos, ha ez valóban egy fotel, pláne olvasó-fotel és még töltetet is cserélned kell, akkor ez nem egy kezdő projekt!

Related Posts with Thumbnails
Blogging tips