2012/10/11

Barkács-alapismeretek 1.


Ha össze kellene szednem  csoportokba a nekem írt levelekben elhangzó kérdéseket, akkor bizonyára a szerszámokkal , eszközökkel, alapanyagokkal kapcsolatos kérdések vinnék a prímet.
Ezért arra gondoltam, hogy amolyan online-oktató jelleggel, barkács tanfolyamot indítok, és megismertetem veletek a barkácsoláshoz szükséges eszközöket, anyagokat és esetleg talán beszerzési helyeket is.
Jó ötlet?
Az első készletemet tizennyolc éves koromban kaptam apámtól, akinek már elege volt abból, hogy mindenért őt ugrasztottam. (érdekes, hogy egy pasim sem volt képes felfúrni egy polcot a falra..)
A csavarokkal, furdancsokkal és fafúró szárakkal évekig nem is kezdtem semmit. Én nő vagyok, én nem barkácsolok felkiáltással, következetesen nem csináltam semmit, amihez bármiféle eszközt kézbe kell venni.

Érdekes fordulat, hogy ma már egy férfihez képest is komolynak mondható gépparkom van, és mindegyiket használom is bátran. Tudom, milyen munkához mi kell és nem jövök zavarba a barkácsbolt hímsoviniszta eladóinak vizslató tekintete előtt sem.

Kezdjük akkor! Az első lecke a gépek megismerése. Megmutatom nektek, milyen gépeknek veszitek hasznát és miért.

Az alapkészlet

Az első cucc, amit ajánlok, és amiről úgy gondolom, hogy annyira hasznos, hogy kötelező jelleggel adnék minden nő kezébe egyet, hogy tartsa a konyhafiókban: a Bosch Ixo

 bosch-ixo-iii-3.6v-cordless-screwdriver-angle-attachment-10-accessories-9908-p.jpg

Nélküle én már sehova nem megyek, mert bármikor szükség lehet rá. Ez a szerszám egy szimpla akkus csavarhúzó, tehát mindenféléket lehet vele ki és becsavarozni. Könnyedén, lazán. a legnagyobb előnye, amiért én leginkább szeretem, hogy könnyű és kecses, kimondottan női kézre tervezve. Sőt, van benne "szőkenős" extrasegítség: a gép mindig jelzi, hogy éppen melyik irányba csavaroz. Nekem bizony ez nagy segítség!

Mivel kicsi, bármilyen kicsi helyre be tudunk nyúlni vele, könnyen hozzáférünk a csavarokhoz. Mivel kicsi, könnyű tartani. Mivel kicsi, akár egy kézitáskában is elfér. (az enyémben  elég gyakran benne is van, a rúzs és a notesz mellett). Van hozzá bitfej-készlet, tudjátok, azok a kis izék, amikkel csavarunk, így mindig kéznél van az éppen aktuális csavarfejhez való. Ezt most csak azért mondtam, hogy bővítsem a szókincseteket, hehehe, meg lehessen villantani a  kantárosgatyás macsóknak.

A csavarozás nyomvonalán haladva, a másik fontos gép, az akkus fúró-csavarbehajtó. Ez már egy kompakt gép, ezért az ára is elég húzós. Viszont, mondhatni, örök darab, a Jolly Joker, sosem megy ki a divatból.

fúrócsavarozó.jpg

Az ilyen típusú gépeknél, jó ha figyelünk arra, hogy mennyit bír az aksi, és hány órát kell tölteni, ha lemerül. A legjobb, ha két töltőegység tartozik hozzá, mert így az egyik akkut mindig lehet tölteni, így ha munka közben merül le a gép, nem kell sűrűn anyázva elővenni a kézi csavarbehajtót.

Ez a gép olyan okos, hogy világít, ha úgy érzékeli, hogy sötét helyen dolgozunk. Mágneses a tokmánya, így jól tartja a fúrószálat és a bitfejet is (egyébként az Ixonak is mágneses). No, megint adtunk a szókészlet-gyarapításnak.

Ha inkább mi használnánk, és nem apa, akkor bizony az is számít, hogy mennyire nehéz a szerszám. A múltkor volt lehetőségem kipróbálni egy Black and Decker akkus fúrót, és egyszerűen, alig bírtam megtartani a gépet, olyan nehéz volt. Igaz, az aksija nagyobb volt, tovább bírta és a forgatónyomatéka is erősebb volt, tehát szét is repesztettem vele egy falapot, mert más erőhöz voltam szokva. Ez nem dicséret, vagy maraszatlás, csupán tény: a Black and Decker erősebb, a Bosch -sal viszont könnyebb dolgoznia egy nőnek.

A következő gép az egyetlen, ami nekem nincs, de mégis, alapkészletbe ezt ajánlom: egy rezgőcsiszoló.

rezgocsiszolo.jpg

Mivel sokan kerestek meg azzal, hogy mivel lenne érdemes csiszolni, megkerestem azt a gépet, ami nagyjából egyedül is tudja azt, amit én kettővel érek el. Én ugyanis excentercsiszolót használok a nagy felületekhez, amivel tökéletes munkát lehet végezni úgy, hogy akár még a  hőlégfúvót is ki lehet váltani. De az excenter csiszoló marha nagy, kis felületekhez, ívekhez, díszekhez nem férek oda, így én egy másik, egy kisebb gépet is használok csiszoláshoz, ezekről írok később, az extra gépcsomagnál.

Ennél a gépnél az a nagy előny, hogy az alakjánál fogva, egyszerre tudunk nagy felületet is csiszolni kényelmesen és a csúcsos végződésnek köszönhetően, a kisebb részekhez, sarkokhoz, ívekhez is odaférünk. Nem olyan bazi erős gép, mint egy excenter csiszoló, de kényelmes, jó kezelni és tudja, amit egy hobby bútorátfelújító-segédnek tudnia kell. Tartozik hozzá portároló, ahova a gép a felgyülemlett port begyűjti. Hasznos kis kiegészítő! Ettől függetlenül, csiszoláshoz ajánlott a maszk viselése!

Nem kimondottan barkácsgép, de ennek a listának az élére mindenképpen bekerül: a ragasztópisztoly.

dremel-ragasztopisztoly-940.jpgBár többnyire mütyürködős dekoráció készítésére szokták használni, a ragasztópisztoly egy jó patronnal (lehet kapni faragasztós patront is!), bármit megragaszt. A barkácsolásnál a legtipikusabb felhasználása a díszlécek ragasztása, mivel a forró ragasztó azonnal köt, így a léc nem csúszik el a helyéről. De tényleg bármilyen dekoráció elkészítésénél nagyon praktikus eszköz. Főleg most, hogy közeleg a karácsony, adventi naptárat és koszorút kell készíteni......tessék gyorsan beszerezni, ha még nincs!

A ragasztópisztoly veszélyes jószág, kegyetlenül éget a megolvadt,  kifolyt ragasztó. Ezért ebből ne vegyetek ezer forintos gagyit, aminek orrán-száján jön az anyag, mert nagy baj lehet belőle. Én sajnos két éve nagyon megjártam egy OBI saját márkás, 990 forintos szarral, aminek gyakorlatilag, csak a csövén nem jött a ragasztó, folyt viszont vissza a kezemre. Nem volt kellemes élmény...

A fentiek tükrében, ragasztópisztoly gyerekek kezébe ne kerüljön, igaz a többi szerszám se. Csak ez az egyetlen gép , aminél ez elsőre nem evidens.

Kicsit komolyabb vizekre evezve, de még megmaradva az alap-barkácsnál, szerintem fontos, és hosszú távon igen hasznos gép az úgynevezett szúrófűrész, vagy más néven, dekopírfűrész.

szúrófűrész.jpgTulajdonképpen, minden kisebb (és nagyobb) vágásnál ezt veszem elő. Nagyobb deszkából kisebb deszkát vágni, vagy valamilyen egyszerűbb formát kivágni, esetleg deszkába kört vágni, na ilyesmikhez jó ez a fűrész. Ez a konkrét gép azért jó, mert van egy előmozgató funkciója is, így akár kisebb íveket is könnyen lehet vele vágni. A fűrésznél maga a szál is fontos, ebből jó minőséget kell venni, hogy ne törjön bele a fába. Kisebb és nagyobb fogak értelemszerűen változtathatóak a faanyag vastagságától függően. Ennél a szerszámnál mindenképpen javasolt a védőszemüveg használata, s bár ez nem gép, de mindenképp vegyétek fel az alaplistába!

védőszemübeg.jpg

Szerintem, ennyi az alapkészlet, ami ezután jön, az már majdnem hardcore, s bár kétségkívül hasznos és fontos gépek, azok, akik nem akarnak teljes hagyatékot felújítani illetve minden szabadidejükben apával barkácsolni, talán meglesznek nélküle. A fanoknak viszont bemutatom a durva cuccokat:

Hardcore-készlet

Excenter-csiszoló

excentercsiszolo.jpg

Ez az én kis szerelmem. Annyira gyakran használom, hogy már alkatrészt is kellett benne cserélnem egy év alatt, mert a korong, amire a csiszolóvásznat teszem, elkopott. Ettől függetlenül, mindig lenyűgöz a tudása, és leginkább az, hogy mennyire megkönnyíti és meggyorsítja a munkámat. Több fokozatban tudok vele dolgozni, a legerősebb fokozat már szinte gyalul.

Vigyázat, az excenter-csiszoló nem tévesztendő össze a flexszel! Egészen meglepően sokan hiszik azt, hogy flexszel lehet csiszolni, pedig neeeeeeeeeem. Bútort, azt nem.

A csiszolóm egyetlen hibája, amiről már beszéltem, hogy nagy. Ez persze tök jó, de mondjuk egy szék támlájának pálcáját nem tudok vele lecsiszolni. Sem sarkokat.

Ehhez van egy másik gép, ami egy multifunkciós gép és bazi drága, de egy hardcore készletben igenis megvan a helye:

a Dremel Multimax

DremelCordlessMulti-Max_SandingCabinetDoor.jpg

Ez a gép vágni is tud, de őszintén szólva, én ezt a funkcióját még csak egyszer használtam. Annál gyakrabban használom a csiszoló funkciót, kisebb tárgyaknál, íveknél, hajlatoknál. A legfontosabb, hogy akkus. Nincs vezeték, amit rángatni kell, ami összegubancolódik, ami útban van. Van viszont két töltője, így az egyik akku mindig töltőn van, hogy ne szívjak, ha lemerül. Mert elég gyorsan lemerül, kicsi ugyanis az egész gép, így kicsi az aksija is. Nagyon jól kezelhető, kicsi, de erős kis agresszor. Jóban vagyunk.

A következő gép, azoknak javasolt beszerzésre, akiket vonz a kárpitozás. egyszerűbb tutorialokkal már megismertettelek benneteket, és így, semmi akadálya, hogy nekifogjatok! A bontáshoz kézi szerszámokat már ajánlottam, most ajánlom az elektromos tűzőgépet.

tűzőgép.jpg

Sokkal, de sokkal jobb, mint a hagyományos takker! Kisebb fadarabok rögzítésére is használható, bár én mondjuk leginkább csak kárpitot tűzök vele. ahogy a többi gépem, ez sem nehéz, kézre áll és könnyű vele dolgozni. Nem mondom, hogy egy kompresszoros tűzőgép nem sokkal-de sokkal jobb, de olyanom még nekem sincs.....

Ha már extrém barkács feladatokról beszélünk, nem haszontalan cucc a Dremel Trio. Ez a gép azoknak is nagyon hasznos, akik megmaradnának inkább kisebb otthoni dekorációk elkészítésénél, mint mondjuk falapból betűk kivágása.

Ez a gép ugyanis olyat tud, amit csak kevés vágószerszám. Azon túl, hogy multifunkcionális, és van egy csomó kiegészítője, úgy vág, hogy nem előre-hátra mozog a vágófeje, hanem forog. Ebből kifolyólag, bármilyen ívet, mintát, apróságot ki lehet vele vágni, szinte, mint egy ollóval, olyan könnyen.

dremel-trio-xl.jpg

Aki szépen akar fűrészelni, és az a luxusa is megvan, hogy van hol, annak ajánlom egy munkaasztal beszerzését, hozzá pedig leszorítókat. Így fixálni lehet a fát és pontosabban, jobban lehet dolgozni.

Az utolsó cucc a második listából a hőlégfúvó, ami erős határeset, mert bár nagyon-de nagyon jól jön a vastag festékréteg leégetésekor,  de én egyre kevesebbszer használom, mert egyrészt igyekszem elkerülni, hogy vastag festékrétegtől kelljen megszabadulnom, másrészt pedig mert a csiszolóm annyira jó, hogy simán leviszi a vastag festékréteget is. De a becsület kedvéért bemutatom a hőlégfúvót:

hőlégfúvó.jpgEzt a gépet okosan kell kezelni, mert csúnya sérüléseket okozhat a fában.Épp csak addig tartsuk egy pontra irányítva, amíg a festék elkezd kiscsit puhulni, már tolhatjuk is le a spaklival. Mivel a fa könnyen megég a festék alatt, a hőlégfúvó alkalmazását nem ajánlom akkor, ha a fát a festék leszedése után csak pácolni vagy viaszolni szeretnénk.

Nos, nagyjából, szerintem felsoroltam az összes fontos és nem is annyira fontos gépet, amit fel lehet venni a karácsonyi kívánságlistára. Van azonban még egy kategória, amit csak a szuper-hardcore rajongóknak állítottam össze, nyálcsorgatás végett:

Ezek azok a cuccok, amik nekem sincsenek és amik az én listámon vannak rajta:

Extra-hardcore kívánságlista

Leszabó és gérvágó asztali fűrész

gérvágó fűrész.jpg

Pontos vágásokhoz elengedhetetlen. Jó darab, szintén örök és bár ritkán van rá szükség, ha szükség van rá, akkor isteni szerencse, hogy van. A felújításkor kipróbáltam a munkásaink gépét és teljesen elájultam tőle. Azóta akarok egy ilyet és kész.

Kompresszor

kompresszor.jpgEgyszer szeretnék egy kompresszort. Egyrészt, mert ehhez lehet csatlakoztatni festékszóró fejet és tűzőgép fejet is. Még nem tudom, melyik gép lenne a legjobb, ezt a fotót most csak illusztrációnak használtam. Ha majd egyszer lesz ilyenem, megírom a tapasztalataimat.

A többi gép, amiről írtam, mind sajátom, és így tapasztalataim alapján írtam meg ezt az összefoglalót. Nem szántam PR cikknek, de mivel túlnyomó részt Bosch gépekkel dolgozom, így hitelesen véleményt formálni is csak ezekről tudtam. Ha nektek vannak más gépekkel tapasztalataitok, osszátok meg velem itt, kommentben.

Folyt. köv. Mivel is? Miről szeretnétek olvasni?

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts with Thumbnails
Blogging tips