2011/03/25

Minden, amit a sprayfestésről tudni szeretnél, de eddig nem merted megkérdezni


A napokban azon kaptam magam, hogy többet járok festékboltba sprayfestékért, mint élelmiszerboltba kenyérért. Pár napja eljutottam abba a fázisba, hogy jöjjön velem szembe bárki vagy bármi, én lefújom. De le ám! Fújni ugyanis irtó jó móka, de nem utolsó sorban, gyakorlatilag bármit át lehet egy kis sprayfestékkel változtatni. Adj egy doboz sprayfestéket a kezembe,  határtalan lehetőségeket kapuját nyitva így meg nekem!
Nem viccelek.
A festéket fújhatjuk fára, műanyagra, fémre,üvegre, de még textilre is. Nem hagytam ki semmit? A módszer egyszerű, de ahhoz, hogy a végeredmény ne legyen összecsapott, ne adj isten, gagyi, nem árt, ha megfogadtok néhány tanácsot.

A sprayfestéknél csak a festék felvitelének módja más, mint a "hagyományos" festésnél, de az alapok ugyanazok.
Vagyis:

1. A festeni kívánt felületet, mindig csiszold át! A székemet én 180-as dörzspapírral csiszoltam le, majd alkoholos tisztítószerrel portalanítottam, zsírtalanítottam. Finomabb anyaghoz, pölö, a képen látható plexi falikarhoz autópolírozáshoz használt, 2000-es polírozópapírt használtam.
2. Ezután portalaníts, zsírtalaníts!

3. Gondosan ragaszd le azokat a részeket, melyeket nem akarsz lefesteni. A flakonból a festék nehezen irányíthatóan szóródik!

4. Az alapozás a spryfestésnél is fontos, szaküzletekben kapható alapozó fára, vagy műanyagra, szintén spray formában. Apránként vidd fel az alapozót, ügyelve, hogy ne folyjon meg.

5. Több, óvatosan fújt réteg felvitelével fesd a cuccodat.

 6. Mit csinálj, hogy a festék ne folyjon? Soha ne kezd vagy fejezd be a festék szórását a festeni kívánt tárgyon. Finom, lengő mozdulatokkal fújj, a tárgy előtt kezdve a mozdulatot, majd mellette fejezve be. Ne kapj vérszemet! Nehéz megállni, mert fújni jó, de akkor is figyelni kell, hogy egyszerre csak kevés festéket vigyünk fel, majd száradás után, jöhet a következő, szintén kevés réteg, egészen addig, amíg a festék tökéletesen nem fed.

7. Ha a festék mégis megfolyna, ne ess kétségbe, mert ez a probléma korrigálható. A festett felületen, finom dörzspapírral vissza kell csiszolni a festéket, és óvatosabban próbálkozni a következő fújásnál. Ha a festék esetleg a leragasztott, festeni nem kívánt területre folyik, körömlakklemosóba mártott vattával orvosolhatod a problémát.


8. Könnyíts az életeden, használj segédeszközöket. Nagyon ügyes szerkezetek segítik a szorgos háziasszony munkáját, hogy minél hatékonyabban fessen le mindent. Például, ez a szórópisztoly, ami a flakonra helyezve, sokkal de sokkal egyenletesebb szórást biztosít, mint amit kézzel nyomott szórófejjel el lehet érni. Főleg, ha nagy felületet kell festeni, gyakorlatlan ujj gyorsan elfárad, és előfordul, hogy egyik helyre több kerül, máshova meg kevesebb a festékből. Mindez kiküszöbölhető ezzel a kütyüvel.
No meg vannak ilyen kis helyes szórófejek, amik a festék szóródásának szélességét szabályozzák, tehát, ha csak egy csíkot festünk, érdemes a kicsi sugárban szóró fejre cserélni az eredeti szórófejet.



7.Mit és hol vegyél?
Pár hete jutottam el a sprayfesték mániások Mekkájába, a DupliColor újpesti üzletébe. Itt minden van, amit csak el lehet képzelni, de ami meg nincs azt kikeverik. Tényleg, bármilyen színt kikevernek! Van itt autófényezéshez használható festék, dekorfesték, de még graffitisek által kedvelt festék is. Én egy korall színbe szerettem bele, nem véletlenül, hihetetlenül intenzív szín!

Persze, a nagy barkácsboltokban is lehet kifogni jó választékot, én például nagyon elégedett voltam a Bricoban vásárolt "Motip Carat" márkájú, matt festékekkel is. Egy barátnőm pedig, aki szintén mániákus, a Casattira esküszik.
Lényeg a lényeg, ragadj szórófejet és láss neki átalakítani az otthonod!
Én legutóbb egy semmi extra falikart varázsoltam designer-like darabbá.
Ugye szép lett?
Így csináltam:
Atomjaira szedtem a csillárt



gondosan leragasztva a égőt tartó kart, mert azt nem akartam lefesteni


Polírozó papírral átcsiszoltam minden egyes ici-pici darabot, majd mosószerrel lemostam a port és az esetleges zsírt róla. Ezután plexi alapozóval alapoztam, ez láthatatlan így nem tudom megmutatni.
Végül, apránként beszíneztem minden darabot. Aztán összeszereltem a lámpát. Egyszerre csak egy falikart szedtem szét, hogy közben a másikról koppintani tudjam az összerakás módját. A végeredmény magáért beszél:

ELŐTTE
UTÁNA
 
Vagy itt van egy szintén átlagos borsörlő:


Egy kis festékkel új életre kelt:


Kontúrfestékkel kombinált sprayfestés:

ELŐTTE: egy kidobás előtt álló, műanyag szappanadagoló

ui: Az üres flakon veszélyes hulladék, így nem dobható ki a kukába! Én zacskóba gyűjtöm, és a lomtalanításkor a kihelyezett veszélyes hulladék gyűjtő konténerautónál leadom.

25 megjegyzés:

soesbors írta...

Katám, pont Karimról olvastam, http://www.ziher.info/cikk-forma/182-karim-rhasid.html és bár ő műanyagban utazik, a borsörlődet megirigyelné :)

Kreatív konyha írta...

Nagyon tetszik a szappanadagoló lefújva. Eszembe se jutott volna, hogy még ilyet is lehet csinálni. Köszönöm az ötletet.

cottage írta...

Úúú, nekem rázós azért ez a falikar:)
Ám a szék állati, főleg a mágneses ötlet!!
A sprayfestékes útmutatót, nagyon hasznos, és álmomban sem gondoltam volna, hogy lehet kevertetni színt. Kedvet is kaptam, juhéjj. Főleg elnézve a bonanza széket, némiképp egyszerűbb lehetett a fújás az ecsetelésnél. És hogy állunk az árral, kiadóssággal? Értem én normál festékhez viszonyítva?

Szentgyörgyi Kata írta...

Nekem egy falkon festék elment egy székre. Tehát, ez azt jelenti, hogy egy flakon alapozó 1400 Ft, egy flakon festék 1600 Ft, tehát a széket 3000 Ft-ból újítottam fel. Ecsetelős festéssel nem lenne ilyen szép, hacsak nincs otthon festékszóró gépe valakinek.A 3000 Ft nem kevés, tudom. DE. A két székért adtam hatezer forintot a vaterán. Egy szebb szék az Ikeában 10 000 Ft.....Gyors fejszámolás: 12 000 Ft-ból van két májer székem, különleges, egyedi, nem áruházi....

cottage írta...

Nem beszélve az érzésről, hogy megint fújhattál:))
Tény, hasonlóan megmunkált fogast festek éppen, ecsettel...Átérzem a helyzet súlyát:)
Köszi a számokat!

Marsbéli Andi írta...

A csiszolást kézzel csinálod a smirglivel? És az mekkora meló?
Gyüjtöm a lendületet a kerti garnitúránkhoz... hat szék és egy asztal...:)

Szentgyörgyi Kata írta...

Marsbéli Andi,

Igen, kézzel csiszolok. Igen, ez nagy meló :-)Egy székre kb fél órát számolj, ha nincs rajta faragás.

Marsbéli Andi írta...

faragás nincs.
Szét kell előtte csavarozni darabjaira?
verybasic téglalapokból áll, a támla 2 db, az ülés 4 db.
(ugyenemugyenemugyenem???:)

Szentgyörgyi Kata írta...

Én a bonanza széket nem szedtem szét és szép lett. Óvatosan fújj, mert a függőleges felületen még könnyebben folyik a festék, szóval, inkább, több részletben, kevesebb festéket vigyél fel a felületre.

Marsbéli Andi írta...

Köszi a jótanácsot!
Eddig 3 széket csiszoltam le, és az első után rájöttem, mekkora okosság a gumikesztyű. A második után meg arra, hogy mennyivel könnyebb a szétcsavarozott lapokat csiszolni. A harmadik után meg visszakértem a másnál parkoló csiszológépünket:)
Minden tiszeletem a tied, hallod. A padlólapokat és ajtókat is kézzel csiszoltad????

Szentgyörgyi Kata írta...

Andi,
Nekem eddig egyetlen csiszológép sem vált be, jobban szeretek kézzel csiszolni, mert alaposabb. a hajópadlót és az ajtókat is kézzel csiszoltam. Nagy sima felületet sokkal könnyebb csiszolni, mint faragott, apró részleteket tartalmazó bútort.

Marsbéli Andi írta...

Hát, le a kalappal:)

ByBA EcRoew írta...

nagyon amatőr kérdés: beltéri fémlámpát is kell alapozni?

Szentgyörgyi Kata írta...

Azért érdemes alapozni, mert jobban tapad és így tartósabb a festék.

Körmönfont írta...

Szia!
Nemrég találtam rá a blogodra, nagyon sok szép és hasznos dolgot láttam eddig! :)
Megkérdezhetném, hogy a Bonanza széknél milyen márkájú sprayfestéket és milyen színt használtál? ;)
Ha egybefüggő felületet szeretnék lefújni, akkor kb. hány nm-re elég az alapozó és a szín?
Előre is köszönöm a választ!

Névtelen írta...

Szia!

Szeretném a segítségedet kérni, vettem a bricoban motip carat festéksprayt, de nagyon béna lehetek, mert ahogy benyomtam csavarhúzóval, ahogy a dobozán volt a rajz, a fele doboz kiürült. Te ezt hogy oldod meg? hogy kell elővarászolni a festéket? Bocsi, hogy ilyen hülyeségekkel zargatlak, de "elsőfújós" vagyok, eddig csak a konyhában alkottam, de most eltökéltem, hogy a lányaimnak egyedi asztaluk, és székük lesz. Köszi

Judit

Szentgyörgyi Kata írta...

Kedves Judit,

Én még soha nem használtam csavarhúzót a festék elővarázsolásához! :-O
Csak szedd le a fújókupakot, alatta ott egy piros színű biztonsági zár, azt kipiszkálod egy késsel, vagy olló hegyével, visszarakod a fújószelepet és már jön is a festék. A csavarhúzót ne használd :-)

Névtelen írta...

Közben már én is rájöttem, hogy kupakon letört az a kis pöcök, amin keresztül jönne a festék, és ezért nem sikerült a dolog. Egy újabb út a Bricoba, új palack, és már száradnak is székek:) A tanulság, hogy legközelebb ellenőrzöm, hogy valaki nem próbálgatta-e már a boltban. Köszönöm a segítséget.

Judit

Névtelen írta...

Kedves Kata! Buta kérdés, porcelán tányért (amit továbbra is evése szánnék) lehet vele fújni? Bírja a kikepzést, vagy onnan szépen lassan megesszük a festéket?
Üdv.: Aranyalma

Szentgyörgyi Kata írta...

Aranyalma, nem ajánlom a mindennapos használatban lévő tányért lefújni. Ha dekorációnak szánnád, buzdítanálak, de arról enni, azt mosogatni, nem jó ötlet. Hamar le is kopna a festék, aztán menne a gyomrotokba az étellel együtt :-(
Egyszóval, dísztárgyakat igen, mindennapi használati tárgyakat nem javaslom hogy sprayfestékkel kezelj.

Névtelen írta...

Szia!
Nagyon jó,hogy ide találtam,már most sokkal többet tudok a fújásról! :)
Én egy 80 évek beli szekrényt szeretnék lefújni...most vajszínű,de szeretném,fehérré varázsolni. Az a problémám,hogy pontosan nem tudom,hogy milyen anyagból is van.Az tuti,hogy funér és valami rá van "vasalva" vagy mi...olyan érdes műanyag érzete van.Tudom,hogy látatlanba nehéz elképzelni is...,de hátha tudod miről beszélek... :)Szóval szerinted le kell e mindenkép csiszolni,vagy elég alapozni és fújni...és milyen spray kell hozzá...nézegettem a boltban,de tanácstalan vagyok...zománc festék? Akril festék? S.O.S.!!!!

Szentgyörgyi Kata írta...

Ez egy jó régi poszt és hiányzik belőle egy fontos rész: laminált bútort soha ne fújjunk sprayfestékkel! Egyrészt: drága, nem éri meg nagy felületen használni a sparyfestéket. Másrészt ezen a felületen csiszolás után sem tapad meg a sprayfesték, konkrétan le fog folyni róla vagy el fog mászni rajta. Inkább ajánlok egy jobb megvalósítási tippet:
http://akicsihaz.blogspot.hu/2013/03/laminalt-butor-festese.html

Névtelen írta...

Lányok!! Valami szédület, mire vagyunk képesek.Mi mindent csinálunk saját magunk..én is gyes alatt, már jó régen, Burdából tanultam meg varrni. Kiküldetésben voltunk. Akkor még 2 kicsi lányom volt./Azóta a család ruháit varrtam..Ja, közben megtanultam 1 nyelvet, másfél éves lányzómmal együtt.Ő egyszerre tanult magyarul, és lengyelül..Szuper kiejtéssel..Csodálom, mire vagytok képesek.Vagy vagyunk!:)
Most egy ajtódiszt keresek ezerrel, amin ujság papirból készült virágok vannak, és még egy kőr drótos régi szemüveg disziti. Nem mentettem el, és nem találom.
Aki látta, kérem segítsen!!.Pedig nem kis munka. Itt az ügyes Katánál kerestem, de nem találom.
Esetleg mail is szupi lenne..erin11@freemail.hu Ha van segítség köszönöm..Valamivel viszonzom..:D

Névtelen írta...

Sziasztok

A kérdésem az lenne, hogy helyileg hol sikerült venned ilyen szórófejet? Mert már mindenhogy kerestem az interneten de itthon nem akadok a nyomára.

Előre is köszönöm:)

Szentgyörgyi Kata írta...

Szia!

Én anno itt vettem:

Procolor Kft. Budapest, 1041 Árpád u. 154.

Mondjuk ez egy közel három éves poszt, nem tudom hogy most is lehet-e még ott kapni :-)

Related Posts with Thumbnails
Blogging tips