2011/01/15

Top Secret: bútor antikolás projekt

Amikor kitaláltam, hogy magam akarok antikolni, napokra rátelepedtem a guglira, hogy jól kiokosodjam, mielőtt elcseszem a dolgokat. Arra jöttem rá, hogy ez az antikolás valami szupertitkos cucc, top secret, a kiváltságosok olyan titka amit magukkal visznek a sírba. Egyszerűen, nem akadtam nyomára részletes leírásnak, noha szebbnél-szebb fotókat láttam az úgynevezett shabby chick, azaz kopott sikk stílusirányzatba tartozó bútorokról és lakásbelsőkről.
Úgy gondoltam, nekikezdek hát saját kútfőből, nem lehet ez olyan bonyolult. És nem is az, de ki kell tapasztalni a tuti megoldást.
Jelzem, jelenleg én is a tapasztalati úton járok, és bár tudok hasznos ötletekkel, tippekkel szolgálni, nem vagyok profi! Tehát, amit alább olvastok, a saját tapasztalatom, és nem profi tanácsadás!

Az antikolást természetesen a legnagyobb és leginkább helyrehozhatatlan objektumán kezdtem el gyakorolni, és erre az sem mentség, hogy előtte, egy deszkadarabon kipróbáltam a neten látott fotók alapján összeállt elméletemet.
hajópadló antikolás próbadarab
A férjem, a próbadarab láttán egész egyszerűen zseninek titulált, én pedig vérszemet kapva, nekiláttam a hajópadlónk antikolásának.
És alaposan megszívattam magam. Mert nem volt semmi tapasztalatom az antikolásról, így azt sem tudhattam, mennyire fontos, hogy MILYEN  festéket használunk.
No de ne ugorjunk ennyire előre.
Haladjunk szépen, sorban:

1. Az antikolni kívánt felület legyen kezelve. Tehát, ahogyan azt egy szimpla festésnél is kötelező, alaposan csiszoljuk át a festeni kívánt tárgyat, majd portalanítsuk, zsírtalanítsuk.

2. Találjuk ki, mi legyen az a szín, ami előbukkan a fedőréteg visszacsiszolása után. Én a hajópadlónknál a fa erezetét szerettem volna viszontlátni, de nem natúr fenyő színben, hanem sötétebb árnyalatban, ezért én dió színű páccal kentem le a fát.

3. Az alapszín álljon stabilan, értem ez alatt, hogy még legalább egyszer ismételjük meg a csiszolás, festés proceszt. Nálam,a padlónál három réteg pác került a fára, de a gyerekszoba Ikeás asztalánál és a fiúk ágyánál szerencsém volt, mert a három rétegű pácolás már évekkel ezelőtt megtörtént, így ezen a szinten kezdtem a munkát, csak felületi csiszolást végeztem:

Ikea gyerekasztal és székek, barnára pácolva, antikolásra várnak
 4. Aztán, jöhet a festék felvitele, amivel én annyira megjártam a hajópadlónknál. Ugyanis az antikolásnál nem mindegy,hogy mennyire szárad gyorsan a festék, és hogy mennyire lesz puha vagy kemény a száradás után.
A festékboltban, ahová rendszeres visszatérő vagyok, és ahol mindig kiváló és rendkívül szakértő tanácsokat kapok, anno,elregéltem,hogy most éppen padlót szeretnék antikolni.
Gabinak, a hihetetlenül képzett eladónak, az maradt meg ebből, hogy padló. És kaptam padlófestéket, ami nagyon gyorsan, betonkeménységűre száradt.
Most már tudom, hogy ez a festék okozta majdnem vesztemet. Ugyanis nem akart lekopni. Naná,hisz az a dolga neki, hogy ne kopjon le, akkor sem,ha millió talp tapossa. tűrjön mindent, bírjon ki mindent, keményen állja a sarat.
És ezért kellett nekem, a flex csiszolókorongjával, kézzel csiszatolni, dörzsölni, tiszta erőből a szürke padlófestéket a padlóról, napokon keresztül, miközben jött le a bőr az ujjaimról és hullott a fejemre a szürke por. Ti ne járjátok így meg!

antikolt fenyő hajópadló

5. Visszatérve tehát, válasszatok lassan száradó, ámde puha festéket az antikoláshoz, hajót akartok magatoknak. Kizárásos alapon, a legjobb az olajfesték erre a célra, már csak azért is, mert az olaj beszívódik a fába, és így, száradás után, igen tartós is marad a festésetek. (a zománcfesték viszont szintén jó keményre szárad)

6. Tehát, fedőrétegnek, vigyétek fel a kívánt színű olajfestéket. Én a fiúk bútorainál szürkésfehér/piszkosfehér színt választottam.

7. Azt vettem észre, hogy az antikolás a végén akkor lesz igazán hihető, ha nem törekszünk a tökéletességre a fedőréteg felvitelénél. Tehát, legyen nyugodtan itt-ott vastagabb a festék, máshol meg egészen vékony rétegű.

8.Az olajfesték száradása kb két nap. Figyeljétek a bútort, mert a száradás ideje függ a hőmérséklettől,a festék réteg vastagságától, a páratartalomtól és hogy mennyin áll a svájci frank, tehát eléggé nagy eltérések lehetnek. Tehát, amikor a festéshez érve, azt érzitek, hogy nem ragad, de még viszonylag puha, képlékeny, denem nagyon, csak éppen hogy, na akkor kezdjétek el a csiszolást, random.

9. Alaposan  csiszoljatok az éleknél, díszítéseknél,hajlatoknál, sarkoknál. Ugyanis,természetes úton is itt kopik jobban a bútor, tehát figyeljetek arra, hogy az antikolás hihető legyen. Esetlegesen csiszoljatok a bútor felületén nagyobb felületeket csoportban. Ahol vastagabb a festék, ott nagyobb rétegek jönnek le egybefüggően, szinte úgy,mintha radíroznánk:



10. Az antikolás tehát akkor hihető, ha úgy csiszolunk,ahogy a festék az évek alatt is lejött volna a bútorról. Mindig a "szálirányba" kell csiszolni. Figyeljetek a színpárosításokra, mert nem mindegy, hogy mi bukkan elő az alaposan, vagy csak éppen jelzésszerűen, finoman koptatott felső festékréteg alól. Nagyon fontos,hogy az alul lévő festék,tartós legyen, jól előkészített felületre kerüljön több rétegben és akkor nem fogjuk a tárgyunkat úgy megcsiszolni, hogy a nyers fa bukkan elő végül.

Kész, vége,dőljetek hátra, ennyi volt az egész! Ugye hogy milyen egyszerű? Remélem, tudtam segíteni azoknak akik még csak most tervezik, hogy átalakítják megunt bútorukat, vagy ódonná tennék a vadiúj, de semmi extra cuccaikat.
Én is csak kezdő vagyok még, de gyűjtöm és rendszerezem a tapasztalataimat, hogy ha igény van rá, megoszthassam veletek.
Na, ki kapott kedvet  Shabby Chick-hez?






18 megjegyzés:

Kinga írta...

Nagyon ügyi vagy!!!!! És az urad is meglehetősen rugalmas lehet! :-)
Az enyém ezt mondaná: "Oké! Oké! De mért is kell ezt csinálni?!"
Úgyhogy nálunk marad a "snasz" fenyő, de holnap nekiesek egy képkeretnek! :-)

Szentgyörgyi Kata írta...

Szia Kinga,

a legjobb kifejezést használtad, az uram meglehetősen rugalmas. Meg türelmes. Egyébként az antikolást ő "rendelte meg" nálam, ő kérte, hogy így csináljam meg a fiúk bútorait, én egyébként egyszerűen lefestettem volna őket. De végül, így jobb is lett.

Meli írta...

Annyira ügyese vagy, hogy szavakat se találok! Csendben búslakodom, amiért csak most találtam meg a blogodat.

Szentgyörgyi Kata írta...

Meli,
sosincs késő elkezdeni. ez a blog azért van, hogy kedvet csináljon ;-)

Szilvai írta...

Én nyáron jövök a Vaterán 500 (ötszáz) forintért vett ötvenes évekbeli tálalószekrényemmel, amiből kopott fehéret akarok csinálni. Nem szeretnék ennyit dolgozni, ezért én az ikeás fehér páccal akarom kezelni, hogy átlátszódjon a fa erezete. Majd meglátom, mire jutok.

Szentgyörgyi Kata írta...

500 Ft...nem mondom,jó fogás volt, irigykedem ;-)A pác nem rossz ötlet, majd meséld el, mire mentél vele, milyen lesz a bútor felülete.

Szilvai írta...

Kompromisszum volt, olyasmit szerettem volna, mint a tied, de ócskák, szélesek, drágák v. nagyon messze voltak. Csiszolni már megpróbáltam egy kis felületen, a fa erezete szépen látszik, de majd tavasszal a teraszon akarok dolgozni, nem a konyhában. Remélem jó lesz.

Dekorella írta...

Ha volna 2 életem.... belevágnék. Na de majd egyszer a nyaralóm shabby chick lesz. Nagyon ügyes vagy! :-)

Szentgyörgyi Kata írta...

Egy olvasóm küldte az alábbi linkeket, melyen az antikolás egyéb módozatairól olvashattok. Én is fogok még írni a témáról, ha majd lesz bővebb tapasztalatom.
http://showandtell-sausha.blogspot.com/2011/01/how-i-glaze-furniture.html
http://www.dekorbutor.hu/

Névtelen írta...

Találtam egy még részletesebb leirást: http://btweenblueandyellow.blogspot.com/2010/10/petite-dresser-how-to.html
Sajnos csak google forditásban tudom olvasni. ( ami nem tökéletes) Jó lenne azt is tudni, hogy azok a márkák milyen tipusu festékek.
László

Névtelen írta...

szia,nagyon könnyen lehet visszacsiszolni a festéekt, ha a csiszolni kivánt részeket gyertyával viaszolod a festés elött, mert oda alig tapad rá a festét és pillanatok alatt le tudod szedni:). a gyertyát mindig egy irányba húzd, ez nem tudom miért és mit csinál de tényleg fontos. remélem segitettem. üdv

Steiner Lídia írta...

Jól hangzik ez a viaszolós is!
Kata, megírod, légyszi, hogy mivel csiszoltad? Csiszolópapírral?
Köszi szépen!
Lídia

Szentgyörgyi Kata írta...

Igen, csiszolópapírral.

Névtelen írta...

Gartulálok!
Nagyon hasznos és szakszerű a bejegyzés még Nekem is , aki hobbibútorasztalos vagyok.
Hódolatom a női nemnek! :)
Üdv: Csaba

Névtelen írta...

Imádnivalóak, nagyon ügyes vagy! Én egy nyers, kezeletlen katonai ládát szeretnék antikolni, ez a dió színű pác jól hangzik. Mivel csiszolsz egyébként?
Mariann

Névtelen írta...

Szia Kata,
Nagyon megtetszett ez az antikolás dolog, ki is próbáltam egy faládán. Szép is lett, viszont a csiszolásoknál, főleg ha rásüt a nap, nagyon látszik a "dörzsizés". Ezt nem is nagyon tudom máshogy megfogalmazni, remélem így érthető:)
Mit lehet tenni, hogy szebb legyen e felülete?
Köszönöm, Cili

Névtelen írta...

Kedves Kata!

Most olvastam a blogot az antikolt munkáiról, mivel én is tapasztalatokat gyűjtök ebben a témában. Magam részéről 30 éves asztalos tapasztalataival csak messzemenőkig gratulálni tudok önnek.

home írta...

Sziasztok!

szerintem ezt kipróbálom, nagyon hasznos cikk.

Köszi!

Related Posts with Thumbnails
Blogging tips